YLE Nyheter 21.03.2018

Grensletrucken i Valkom lyfter 670 tons fartyg i en handvändning och ger varvet kapacitet att underhålla stora fartyg. Ägaren och varvspersonalen följer med hur den halvmetertjocka isen spräcks när fartyget Otava sänks ner i havet.

Dagen börjar klockan sju. Då kollar varvsteamet i Valkom att hydrauliksystemet och motorerna på den nya trucken fungerar.

Vid tiotiden surrar motorerna och man börjar vara redo att köra några tiotals meter fram till kajen. Men först ska Otava lyftas upp i luften.

Isbitar sprutar med fart när linorna spänns runt fartyget. Bottnen lossar från stödklossarna.

Jukka Jaatinen, vd för Suomenlahden Telakka Oy, följer med när Finferries fartyg Otava sjösätts efter att ha varit på reparation i Valkom.

– Det går smidigt. Våra pojkar vet nog vad de gör.

Men isen har hunnit frysa och bli 50-60 centimeter tjock. Frågan är om fartyget ska kunna spräcka den halvmetertjocka isen.

STÖRSTA KRANEN I SITT SLAG I HELA NORDEN

Grensletrucken, ”lukkitrukki”, köptes från Italien. Tillverkaren satte ihop trucken tillsammans med ett finskt team och lärde de finska arbetarna att använda den.

Trucken kan lyfta 670 ton. Det är den största grensletrucken i sitt slag i hela Norden. Tvåa kommer kranen i Göteborg med kapacitet att lyfta 300 ton.

Otava är det fjärde fartyget som grensletrucken lyfter. Testlyftet gjordes med pråmen Orion med 25 procent övervikt, så kranen har lyft mer än Otavas 400 ton tidigare.

Otava är baserad i Kotka och kör förbindelsetrafik till öarna kring Kotka.

HUNDRAFEMTIO FARTYG KAN NU REPARERAS I LOVISA

Trucken kom till Valkom i höst. Den ska möjliggöra underhåll och reparation av stora fartyg, som tidigare inte kunnat dockas i de här trakterna.

Den närmaste torrdockan ligger i Tykö i Åboland eller Tallinn. För fartyg som har beteckningen 1 eller 2, vilket betyder inne i skärgård, är Valkom ett efterlängtat reparationsställe.

– Vi gjorde noggranna undersökningar om efterfrågan och kom fram till att maximistorleken är sådana fartyg som ryms genom Saima kanal.

Så stora båtar kan alltså nu repareras i Valkom. Kring 150 fartyg i Finska viken passar för Valkomdockan. Bland annat handlar det om finska militärens fartyg.

EKOLOGISK OCH EFFEKTIV

Trucken möjliggör snabbare reparationer än i en torr- eller våtdocka. Enligt Jaatinen är metoden också ekologisk.

– En torr- eller våtdocka samlar skräp och smuts, som hamnar i havet. På det här sättet hamnar ingenting i vattnet.

Trucken är 24 meter lång och 17 meter hög. Varje hjul bär 55 ton, alltså lika mycket som en Leopard pansarvagn väger, säger Jaatinen.

SKA FARTYGET BORRA IGENOM EN HALV METER IS?

När trucken väl rullat ut på kajen börjar man sänka ner Otava. Det tar ungefär två minuter tills kölen når isen.

Det sprakar, och så börjar vattnet rinna. Otava har lagts ner genom isen. Men innan linorna kan lossas måste fartyget ännu hissas upp och ner några gånger, så att det hittar sin plats genom isen.

Hela proceduren tar en dryg timme. Linorna blir hängande och väntar på att senare under samma dag lyfta upp nästa fartyg för underhåll på land.

Heini Rautoma

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/03/21/nordens-storsta-grensletruck-lyfter-fartyg-i-valkom