Alkuvaiheessa noin 15 henkilöä työllistävän telakan rakennustyöt pyritään saamaan käyntiin kuluvan syksyn aikana.
VALKO Porvoon Telakka Oy toiminnan siirto Loviisan sataman alueelle on vaadittavien ympäristöluvan ja vesilupien suhteen kunnossa. Luvat ovat myös lainvoimaiset.
– Nyt olemme siinä pisteessä, että voimme todenteolla ryhtyä viemään hanketta eteenpäin, yhtiön toimitusjohtaja Jukka Jaatinen sanoo.
Hän toivoo, että tarvittavat rakennustyöt Valkossa voitaisiin aloittaa vielä kuluvan syksyn aikana ”ennen kuin routa iskee”.
Jaatisen mukaan tarvittavat suunnitelmat ovat valmiina ja tekijä maapohjatöihin on katsottuna. Jaatinen arvioi, että rakennustöihin kuluu seitsemisen kuukautta ja tämän jälkeen toiminta on käynnissä.
Toiminnan alkaessa Loviisassa, yritys muuttaa nimensä Suomenlahden Telakka Oy:ksi. Toistaiseksi yhtiö toimii Porvoon Tolkkisissa vuokratiloissa. Jaatisen mukaan telakka tulee käynnistymisvaiheessa työllistämään noin 15 henkilöä.
– Ja väitän, että henkilöstömäärä tuplaantuu muutamassa vuodessa.
RAHOITUSKIERROS KESKEN
Jaatisen mukaan käynnissä on vielä viimeinen rahoituskerros, sillä ympäristö- ja vesilupa-asioiden kanssa painittiin niin pitkään, että kaksi yksityistä rahoittajaa vetäytyi hankkeesta.
– Kokonaisinvestointi on noin 4,2 miljoonaa euroa. Siitä meillä on 3,5 miljoonaa euroa kasassa. Olen luottavainen, että saamme kerättyä loppurahoituksen, mutta se ei tapahdu viikossa tai kahdessa.
Sataman alueelle rakennetaan lämmin halli johon sijoitetaan 10 tonnin siltanosturi ja sosiaali- ja konttoritilat.
– Esimerkiksi Hamina-luokan ohjusvene voidaan korjata hallin sisäpuolella.
Lisäksi rantaan rakennetaan kaksi noin 50-metristä pistolaituria. Laitureiden etäisyys toisistaan on 12 metriä. Neljällä jalan varassa liikkuva nosturi eli lukkitrukki tekee alusten nostot ja vesillelaskut laitureita pitkin. Laitureita voidaan käyttää myös Loviisan Satama Oy:n raskaiden yksikkölastien käsittelyssä. Hallin ja laitureiden rakennuttajana toimii Valkon Halli Oy, joka vuokraa tilat telakkayhtiölle. Loviisan kaupunki on yhtiössä osakkeenomistajana. Uuden telakan markkinat ovat yli 60 tonnia painavissa aluksissa eli raskaassa ammattikalustossa. Ne tulee lakisääteisesti telakoida kaksi kertaa viidessä vuodessa. Yhtiö arvioi pystyvänä telakoimaan aluksia aina 600-tonnisiin saakka.
– Tyypillinen asiakkaamme on pääkaupunkiseudun matkustaja-alus, kuten Suomenlinnan lautta sekä Finnferriesin lossit ja lautat ja merivoimien kalusto.
Yhtiö tekee katsastustelakointeja, huolto- ja korjaustöitä ja muutostöitä sekä alusten modernisointeja.
Telakointeja on arvioitu tehtävän noin viisi kuukaudessa ja 60 vuodessa.
KEHUJA KAUPUNGILLE
Telakkayhtiö päätyi Loviisan hieman onnekkaastikin. Toiminta Porvoossa oli käynyt hankalaksi, kun Tolkkisiin johtava väylä oli liian matala, merenlahti jäätyi syksyisin liian aikaisin, suli myöhään ja oli täynnä uppotukkeja.
Jaatinen kertoo, että aloite yhtiön sijoittumisesta Loviisaan tuli esille ”erään entisen luottamushenkilön kautta”.
– Täytyy syvään kumartaa myös kaupunkia. Kehittämisjohtaja Sten Frondén on hoitanut kaikki asiat mallikkaasti.
Kehuja saa myös satamayhtiö.
Jaatinen on tyytyväinen synergiaan, jota alueelta on löytynyt. – Siellähän on Hollmingin konepaja Valkon Metalli Oy, Terramare Oy:n tukikohta ja lisäksi Nordströmillä on oma hydrauliikkapaja. Siellä on monta palikkaa, jotka ovat kohdallaan.
KRITIIKKIÄ LUPAVIRANOMAISILLE
Lupaviranomaisten toimintaan lupaprosessin aikana Jaatinen sen sijaan ei ole yhtä tyytyväinen kuin kaupungin toimintaan.
– On ollut raskasta, kun joutui sivusta seuraamaan, kun Aluehallintovirasto ja ELY-keskus rähjäsivät keskenään.
Lisäksi Aluehallintovirasto ei tehnyt päätöstä yhdessä yksikössä, vaan ympäristölupa käsiteltiin Turussa ja vesilupa Hämeenlinnassa. Sekin mutkisti asioista.
– Aikaa kului melkein puolitoista vuotta. Se tuli maksamaan 60 000 euroa, Jaatinen harmittelee.
Pelkkä hankkeen luvitus maksoi noin 15 000 euroa. Loppuraha meni erilaisiin lisäselvityksiin.
– Teimme matemaattisen melumallinnuksen Valkon alueesta ja siitä kuinka meidän aiheuttama melu leviää sekä vaikuttaa sataman yleiseen melutasoon.
– Toinen aika kallis operaatio oli, vaikka emme ole sylkäisseetkään siellä vielä mereen, niin meidän piti ottaa pohjasedimenttinäytteitä ja tehdä niistä myrkkyanalyyseja.
Mika Mykkäsen artikkeli julkaistu Loviisan Sanomissa 14.10.2016.
Viimeisimmät kommentit